| Jaargang 5, Nummer 4 |
(Dit artikel is een bewerkte versie van een eerder verschenen artikel over Villa Tutti)
Een tijdje geleden kregen een aantal aan het internet verbonden PSOers een email van onze hoboïst John Adams. In dit mailtje maakte hij reclame en vroeg hij om feedback voor een nieuwe internet site onder de naam 'Villa Tutti', die van alles te maken heeft met klassieke muziek. Hieronder volgt een fragment uit deze email:
"Villa Tutti (www.villatutti.nl) wil uitgroeien tot een platform voor iedereen die, in welke vorm dan ook, interesse heeft in alles wat onder de verzamelnaam "klassieke muziek" valt. Hieronder verstaan wij, naast de wereld van symfonie orkesten ook de opera, kamer-, blaas-, kerk- en koormuziek. Villa Tutti produceert klassieke muziek nieuws, radio en tv tips, een nieuwsbrief en een klassieke muziek concert agenda met uitgebreide zoekmogelijkheden. Er kan discussie worden gevoerd met andere bezoekers. Jullie zijn bij deze van harte uitgenodigd in Villa Tutti. Wij stellen jullie suggesties en bijdragen zeer op prijs. "
Dit klinkt dus zeer interessant, maar ook nog wel een beetje vaag, zeker voor de mensen die niet in het bezit zijn van een computer met internet aansluiting. Daarom wordt het tijd om eens wat meer aandacht aan dit opmerkelijke initiatief te besteden, dmv een eerder verschenen artikel over deze website. Een verhaal over muziek en marketing.
Wat is Villa Tutti? Villa Tutti is een marketingbedrijf op het gebied van klassieke muziek in al haar verschijningsvormen. Een belangrijk instrument in de activiteiten vormt het communicatieplatform www.villatutti.nl. Bezoekers van de site worden aangemoedigd ervaringen en meningen uit te wisselen. Deze communicatie tussen liefhebbers van klassieke muziek vormt dus een belangrijk onderdeel van de site. Een permanent bezette redactie zorgt ervoor dat er altijd veel interessants te beleven valt in Villa Tutti. Op de site is een concertagenda te vinden, nieuws, luistertips voor radio en tv, muziekfragmenten, een discussieforum over muziek, informatie over muziekreizen en een quiz.
Opbouwfase Villa Tutti bevindt zich op dit moment nog in de fase van opbouw. In de loop van het jaar zal Villa Tutti haar activiteiten uitbreiden door samenwerking met concertorganisaties, cd-producenten, muziekbladen en ensembles. John: "Villa Tutti heeft de ambitie om klassieke muziek te promoten en om mensen met interesse voor klassieke muziek op maat van dienst te zijn. Om dat te kunnen doen moeten wij het vertrouwen van de bezoekers winnen en behouden. Bezoekers moeten erop kunnen vertrouwen dat Villa Tutti interessant en relevant voor ze is."
Klassieke muziek als communicatiemiddel Het wordt steeds lastiger voor marketing specialisten om de aandacht van het publiek te winnen en vast te houden. Het is niet meer geaccepteerd om mensen on-gevraagd direct te benaderen met commerciële boodschappen. Je ziet daarom een toename van marketing methoden waarbij allerlei vormen van entertainment worden gebruikt als middel om de aandacht te ver-wer-ven en vast te houden. De sterkste manier van communiceren vindt plaats wanneer je mensen kunt aanspreken en vermaken in hun eigen interessesfeer. In dat geval is de kans het grootst dat je toestemming krijgt en behoudt om ook in toekomst dezelfde mensen weer aan te spreken ("permission marketing"). Deze toestemming ("per-mission") is essentieel. Ongewenste commerciële boodschappen passen niet in de filosofie van Villa Tutti. Een belangrijke doelstelling voor Villa Tutti in de komende jaren is het verbinden van commercie met klassieke muziek. Dit moet echter op zodanige wijze dat de commercie door onze bezoekers als relevant ervaren wordt en op maat moet worden ingepast. Dat betekent dat commercie te allen tijde ondergeschikt wordt gemaakt aan de inhoud. Onze bezoekers en abonnees behoeven zich dus geen zorgen te maken dat ze worden lastiggevallen met niet relevante commerciële berichten. Ook alle commerciële berichten moeten in de eerste plaats over klassieke muziek gaan.
Geen ongevraagde mail John: "Veel mensen zijn bang om hun e-mailadres achter te laten op een website. Helaas is deze angst meestal gegrond. Bij Villa Tutti niet. Dit past niet in de filosofie van Villa Tutti. Mensen kunnen zich via onze site vrij-willig en bewust aanmelden voor gratis persoon-lijke diensten. Bezoekers ontvangen alleen mail van diensten waarvoor zij zichzelf hebben aangemeld. Als je meedoet aan een prijsvraag, of je aanmeldt voor de nieuwsbrief, hoef je dus niet bang te zijn om de rest van je leven ongevraagde mail te ontvangen. Ook zal Villa Tutti geen persoonsgegevens zoals e-mailadresssen aan derde partijen verkopen of verhuren."
Concertagenda Een van de diensten die Villa Tutti aanbiedt is de concertagenda. John is er met recht trots op. "Villa Tutti heeft een zeer ambitieuze concertagenda, waarvan een groot gedeelte reeds beschikbaar is op de site. Je kunt in het hele land concerten zoeken op je favoriete compositie, componist, dirigent, orkest, solist of concertzaal. Van het grootste gedeelte van de composities komen binnenkort geluidsfragmenten beschikbaar. We gaan de kaartverkoop van de concertorganisaties waarmee we samenwerken aan de agenda koppelen. Het wordt binnen afzienbare tijd mogelijk je gratis te abonneren op een e-mailservice gebaseerd op je favo-riete genre, componist, dirigent of instrument. Je krijgt dan periodiek een overzicht op maat in je mailbox van concerten, nieuws en radio- en tv-tips, toegesneden op je persoonlijke voor-keur."
Vormen van commercie Villa Tutti wil in de toekomst intensief gaan samenwerken met concertorga-ni-saties, maar altijd ten voordele van de concertbezoeker. "Het komt er op neer dat wij ons gezamenlijk met de concertorganisaties proberen in te spannen om de concerten zo gericht mogelijk te promoten. Dat betekent dat de bezoeker op Villa Tutti uitgebreide informatie over deze concerten kan vinden, inclusief programmabeschrijvingen, bio-grafieën, ge-luidsfragmenten en kaart-verkoop. Aan het concert worden ook interactieve acties verbonden zoals prijs-vragen waarmee je kaartjes kunt winnen. Villa Tutti beheert verder een mailinglijst van mensen die expliciet hebben aangegeven op de hoogte te willen blij-ven van bepaalde concerten, zodat de concertorganisaties bij toekomstige concerten de zaal gemakkelijker vol krijgen met minder inspanningen op het gebied van communicatie. Daarnaast zullen sponsors geïnteresseerd zijn kortingen te financieren wanneer informatie beschikbaar is over de demografische samenstelling van de mailinglijst. Zo sponsort Bank X bijvoorbeeld korting op kaarten gekocht door Mahler-liefhebbers tussen 35 en 50 jaar en damesblad Y sponsort operakaartjes voor vrouwen. Het uitgangspunt moet altijd zijn dat mensen die zich aanmelden voor de mailings hiervan significante voor-delen moeten kunnen ondervinden.
Verder zijn bedrijven geïnteresseerd om promotionele acties rondom concerten op te zetten. Je moet hierbij denken aan het direct verbinden van een merk aan de inhoud van concerten. Voor Villa Tutti betekent dit tevens directe promotie van haar activiteiten, omdat de website een centrale rol in deze promoties vervult. Een voorbeeld van zo'n promotionele actie is: -"Koffie en kamermuziek", waarbij Philips en Douwe Egberts bij enkele kamermuziekseries waarmee Villa Tutti samenwerkt hun nieuwe gezamenlijke koffiesysteem promoten. Bij elk concert komt een team met een aantal apparaten, en het publiek krijgt gratis koffie. Op elke stoel in de zaal ligt een mooie enveloppe met een kaart erin. DE en Philips wensen het publiek een aangenaam concert toe, leggen een relatie tussen genieten van kamermuziek en koffiedrinken. Concertbezoekers kunnen het nieuwe apparaat kamermuziek gerelateerde prijzen winnen door deel te nemen aan een prijs-vraag op de website van Villa Tutti. -Etc., etc.
Etalage Villa Tutti wil ook orkesten, solisten en ensembles die in eigen beheer een cd hebben gemaakt hel-pen met de verkoop. "Er worden veel cd's geproduceerd van hoge kwaliteit, zonder hulp van een platenmaatschappij. Je vindt deze cd's vaak niet in de platenzaak. In de Etalage van Villa Tutti worden deze cd's te koop aangeboden. Complete tracks kun je gratis downloaden en van alle composities kun je fragmenten beluisteren. De artiesten achter deze producties worden gepresenteerd op de site. Uiteraard worden de ensembles opgenomen in de concertagenda. Mensen kunnen zich abonneren op informatie over de ensembles. Geïnteresseerde orkesten, solisten en ensembles kunnen zich melden bij de redactie van Villa Tutti."