Programma
November 1994
PSO Programma's archief
Archief | Programma's 1991-1995 | Biografieën solisten | Gespeelde werken | Recensies
Rachmaninov: Dodeneiland Toelichting
Liberg: Ré-Création du Monde
Holst: The Planets Toelichting

Jules van Hessen
Hans Liberg

za 5 november 1994, Eindhoven, Muziekcentrum Frits Philips Recensie
za 20 november 1994, Amsterdam, Concertgebouw

Eindhovens Dagblad, 7 november 1994

Komiek Liberg en kundig POV twee tegenpolen


Philips Orkestvereniging met medewerking van de komiek Hans Liberg.
Orkestwerken van Rachmaninov en Gustav Holst. Leiding Jules van Hessen.
Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven, zaterdag 5 november

door Antoon Maessen

Vreemd genoeg had de Philips Orkestvereniging voor zaterdag een beroep gedaan op de onverbeterlijke grappenmaker Hans Liberg. Qua pure distinctie en subtiliteit heeft deze eigenlijk maar weinig in huis. Ongeacht zijn gladde tong komt hij helaas niet toe aan het subtiele artistieke peil dat muzikale clowns als Viktor Borge of Mini en Maxi siert. Liberg, waar nodig ad rem bijgestaan door het Philips Orkest, schudt de grappen en grollen in recordtempo uit zijn mouw, maar komt slechts zelden toe aan strikt toegepaste muzische objecten.

Tussen het springen en huppelen door, gezeten aan de vleugel of een speciaal gefabriceerd orgeltje, nam hij vooral de Schepping, compleet met de zondebokken Adam en Eva op verregaande wijze op de korrel. Zij gaan met evenveel gemak door de betonmolen als de (on)gein rond verschillende andere slachtoffers. Liberg confronteert en shockeert zonder enige gêne zijn publiek zowel met banaliteiten als echt leuke lol. Ook bepaalde dubieuze reclamespots moesten het ontgelden.

Liberg stelde inderdaad bepaalde belachelijke en ridicule TV-reclameobjecten aan de kaak. Terecht; maar hij weet niet van ophouden en verliest zich dan in intiem-dubieuze, zelfs plastisch uitgewerkte 'Ster'-beelden. Toch, Hans Liberg beschikt wel degelijk over kwaliteiten. Maar of deze floreren temidden van een symfonische uitvoering is een tweede. Cabaretiers leiden nu eenmaal een ander leven, dat thuishoort in daartoe geëigende locaties.

In orchestraal en symfonisch opzicht gooide het Philips Orkest zaterdagavond in het muziekcentrum hoge ogen. Tijdens Rachmaninov's 'Dodeneiland' wist de ruim 100 instrumentalisten tellende gigantische orkestgroep, geleid door Jules van Hessen, de juiste lugubere en huiveringwekkende sfeer te treffen. Op een haar na professioneel klonk na de pauze het omvangrijke maar prachtige 'The Planets' van Gustav Holst. Het behelst een zeven-delig werk dat - afgezien van evenveel applausbetuigingen (!) - onverstoorbaar en indrukwekkend en met grote kennis van zaken ten gehore werd gebracht. Behoudens enkele kleine ongerechtigheden en de bijval van een onvoorstelbaar vals zingend vrouwenkoor tegen het einde van het stuk, mag Eindhoven trots gaan op de zeer kundige orchestrale prestaties van de Philips Orkestvereniging. De instrumentalisten en dirigent Jules van Hessen kunnen op 20 november met een gerust hart naar Amsterdam gaan en zich aldaar in het Concertgebouw te presenteren.


Programma's  Solisten
Recensies  Toelichtingen
© 1999 VHV Media Groep | Philips Symfonie Orkest, Eindhoven.