PSO Toelichtingen archief |
Ludwig van Beethoven (1770-1827)“Boven alles een heerlijke diepzinnige symfonie. … Hoe voert deze wonderschone compositie met een steeds toenemende climax de toehoorders onweerstaanbaar naar het geestenrijk van het oneindige”. Met deze woorden beschreef de vooraanstaande dichter, musicus en componist E.T.A. Hoffmann de Vijfde Symfonie van Ludwig van Beethoven. Nog steeds weet Beethovens Vijfde Symfonie het grote publiek te raken; niet alleen door de krachtige opening met het alom bekende kort-kort-kort-lang motief, maar zeker ook door het vervolg.
Romantiek Verschillende keren moest Beethoven zijn werkzaamheden aan de Vijfde onderbreken voor het schrijven van andere werken zoals het Vierde Pianoconcert, het Vioolconcert en later in opdracht van hertog Franz von Opperdorff de Vierde Symfonie. Uiteindelijk heeft het ontstaan van de Vijfde Symfonie vier jaar geduurd.
Van Noodlot naar Victorie Het tweede deel heeft een veel eenvoudiger karakter en vormt een groot contrast met het eerste deel. Toch is op de achtergrond de onrust aanwezig. Het derde deel is een scherzo. Geen lichtvoetig en opgewekt scherzo, maar een waarin Beethoven de sfeer van het noodlot met een zeer grimmige humor weergeeft. Aan het eind van het deel verstilt de muziek. Een liggend akkoord in de blazers met zacht tokkelende strijkers en het zacht dreigende kort-kort-kort-lang motief gespeeld door de pauk geven een enorme spanning die leidt naar het plotselinge begin van het triomfantelijke vierde deel. Een vreugdevolle uitbarsting vol expressie. Beethoven voegde voor dit grootse effect extra instrumenten aan het orkest toe: een contrafagot, drie trombones en een piccolo. Vooral de piccolo-noten geven dit deel een wel heel feestelijk karakter! |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |