VHV Online
Jaargang 2, nummer 6, Juni 1998


Uit De Nieuwe Wereld

Bericht van VHV's correspondent uit Chappaqua, USA

Schoolmuziek in Chappaqua De afgelopen twee jaar zijn omgevlogen.. en ik realiseer me dat dit de laatste kans is om vanuit Chappaqua nog een bijdrage te leveren aan de VHV! Eén van de redenen voor ons om in Chappaqua te gaan wonen is destijds geweest, dat het in een uitstekend schooldistrict ligt. (Verder is het voor Niek 20 minuten rijden naar het lab in Briarcliff en ligt het in een prachtig honduitlaatgebied met rotsen, bergen (-jes) en beken, vraag maar Rien!) Je hebt hier namelijk geen vrije schoolkeuze: de plek waar je woont bepaalt naar welke school je gaat. Behalve een goed aanbod van ‘academics’ en een uitgebreid ‘athletic program’, heeft Chappaqua ook nog een enthousiast ‘Music Department’. Kortom, het is een rijk schooldistrict, dat een groot deel van de inkomsten uit de onroerend-goedbelasting haalt (en uit onze nogal hoge huur..). De kinderen hebben er in elk geval uitgebreid van geprofiteerd.

In het Amerikaanse schoolsysteem doorloop je (na nursery school en Kindergarten, jawel, op zijn Amerikaans uitgesproken, ooit in de 19e eeuw via de heer Froebel door de Duitse immigranten ingevoerd!) de Elementary School, de Middle School en de High School. Alle kinderen uit het schooldistrict, zonder onderscheid naar niveau, doorlopen dit Public (dus gratis) schoolsysteem; op een enkele uitzondering na, wanneer kinderen naar een (onbetaalbare) ‘private school’ gaan. Aan het einde van de 3rd grade, wanneer de kinderen ongeveer 9 jaar zijn, wordt een groot aantal instrumenten aangeboden. Ze kunnen dan een eerste of tweede ‘keus’ aangeven. Het is namelijk de taak van de muziekleraar in het jaar daarop een enigszins evenwichtig orkest samen te stellen. Dit schijnt overigens redelijk aardig te werken. In de 4th en 5th grade leren ze de eerste beginselen op hun instrument, met een klein beetje theorie. Daarnaast krijgen de kinderen in kleine groepen instructie en dat blijft eigenlijk zo tot in het senior year (12th grade).

Traditioneel heeft iedere school zijn ‘band’. Chappaqua boft verder met een ‘stringprogram’: 12 van de 40 schooldistricten in de county Westchester hebben dit (met een uitgebreid strijkersinstrumentarium, dat overigens nooit mee naar huis gaat..). Op de Middle School komen er wat instrumenten bij. Het afgelopen jaar heb ik een 6th grader hoboles gegeven. Leuke meid, alleen de enige tijd dat ze ‘studeert’ is dus op school in de band! Maar goed, in een uur privéles kun je veel doen. Om een beetje idee te geven: van de 770 Middlescholers spelen 190 kinderen in band, 115 kinderen in orchestra, om de dag 40 minuten. De concerten zijn (volgens mijn leerling!) een ‘social event’, met veel volume en een hoop lol. Op de Highschool hebben dit jaar 200 van de 900 leerlingen iedere dag 45 minuten chorus (kleine 100), band (100), of orchestra (85). De ooit nagestreefde ‘balans’ is inmiddels een beetje zoekgeraakt, de 40 strijkers worden lichtelijk overstemd door hout en koper.. Je kunt natuurlijk ook in alle drie meedoen, maar dan wat minder vaak. Een selectie van het orchestra speelt in het chamberorchestra.

Als brave ouders zijn we naar heel wat concertjes geweest het afgelopen jaar, maar een complete verrassing vormden de concerten van het chorus! Een afgeladen zaal, niet alleen met ouders maar ook met veel niet zingende klasgenoten! Een selectie uit het grote chorus zingt in het concert choir, een selectie daarvan in het madrigal choir. Dit blijkt dan het ernstige gedeelte van het programma, want na een korte pauze treden de Quakernotes, de Enchords en de A-Cafella’s op…!! Enthousiast gegil en gefluit in een brullende zaal voor deze a capella groepen: resp. alleen meisjes, gemengd en alleen jongens. Zij repeteren, bewerken, of componeren zelf en voeren een complete show op. Tekst: een of andere song en veel doubiedoubiedou in close harmony afgewisseld met pompompompom. De jongensgroep voerde een compleet zingend cabaret op, subtiel, verkleed en humoristisch! In Nederland houd je dit toch niet voor mogelijk. Het zijn duidelijk de populairste muzikanten in de school! Een slimme regel is dat je, om in een van de kleinere groepen te kunnen zingen, in het grote koor moet meedoen dat zodoende ook kwaliteit heeft. Overigens behoren deze close harmony groepjes duidelijk tot de Amerikaanse traditie: laatst werden a capella groepen van verschillende colleges uitgenodigd, die met het nodige respekt ontvangen werden. Ook de band heeft natuurlijk weer een selectie: de Jazz-afdeling met een nog kleinere stage-band, die als ‘pep-band’ speelt bij footballgames, samen met de dames cheerleaders. Ja heus, het bestaat echt, niet alleen in de films!

Een door de staat (New York) georganiseerde happening is het jaarlijkse NYSSMA festival. Je speelt een stuk (voorkomend in de officiële NYSSMA lijst), leest een stukje van blad en speelt een paar toonladders op een bepaald niveau (1 t/m 6). De leerlingen hopen geselecteerd te worden voor het all-county orchestra/band/chorus. De leerlingen die op niveau 6 auditeren streven natuurlijk allemaal naar de perfect score van 100 om in het all-state orchestra/band/chorus te komen. De audities zijn in mei/juni, repetities en concert vinden in de herfst daarop plaats, dus je laatste kans is in je junior-year (11th grade). It’s a big deal! (Ik heb in jaren niet meer zoveel begeleid, o.a. het vioolconcert van Khachaturian, heel vertrouwd!). Gemiddeld halen 5 à 6 leerlingen all-state, wat een eer voor de school is (en voor de leraar/lerares), en bovendien weer een aanleiding om aan het eind van het jaar ‘awards’ uit te delen. Want daar zijn ze hier dol op!

Maar ook hier zit het schooljaar er weer bijna op. De laatste muziek-event op de Highschool is straks het Pops concert: een soort ‘muziek in het groen’ met picknick en populaire muziek (o.a. uit de musicals Les Misérables en Rent). Hoogtepunt zullen ongetwijfeld weer de a capella groepen zijn. Ik zag dat jullie de PSO-concerten al weer achter de rug hebben, dus dan wens ik jullie nog veel plezier tijdens de kamermuziekavond. Iedereen een fijne zomer en graag tot eind augustus! Jenneke

Door: Jenneke Lambert


Vorige artikel | Volgende artikel
Naar de vaste rubrieken in VHV Online
Inhoud VHV Online Juni 1998Colofon

© 1998 VHV, Eindhoven.