Toelichtingen
Williams - Muziek uit ET
PSO Toelichtingen archief
Archief | Gespeelde programma's | Biografieën solisten | Gespeelde werken | Recensies

Januari/Februari 1998 | September 2002

John Williams

E.T.

Bij een speciale cd-uitgave van muziek van Spielbergs films, gecomponeerd door John Williams, schreef de regisseur het volgende: "Ik wil John Williams eren - de zuiverste filmcomponist. John heeft elke film die we samen maakten herleid en verheven". Wanneer je naar de muziek van Williams luistert zonder filmbeelden, wordt dit duidelijk. De muziek zelf vertelt een verhaal.

John Williams (geb. 1932) begon in de jaren vijftig zijn carrière in de Amerikaanse filmindustrie als pianist bij diverse studio-orkesten. Na enkele jaren ging hij zich ook met het orkestreren van filmpartituren bezighouden. Williams, die naast piano ook compositie had gestudeerd bij onder andere Mario Castelnuovo-Tedesco, maakte hierna de stap naar het componeren van muziek voor televisie en film. Veel van zijn vroege partituren heeft hij geschreven voor komische films als Please Come Home en How to Steal a Million.

Onheilsfilms In het begin van de jaren zeventig kwam Williams in contact met grote regisseurs. Hij schreef bijvoorbeeld de muziek voor de film Family Plot van Hitchcock. In de jaren die volgden legde hij zich toe op het schrijven van muziek voor onheilsfilms zoals The Poseidon Adventure en Earthquake.

Sinds 1975 werkt John Williams intensief samen de beroemde speelfilm-regisseur Steven Spielberg. Williams verzorgde de muzikale ondersteuning van Spielbergs films zoals Jaws (1975), Close Encounters of the Third Kind (1977), 1941 (1979), Raiders of the Lost Ark (1981), Indiana Jones and the Temple of Doom (1984) en Jurassic Park (1993). In 1982 schreef hij ook de muziek voor het kassucces E.T. The Extra-Terrestrial.

E.T. Spielberg: "Voordat John een partituur opneemt, ziet hij eerst de definitieve montage van de film om zich ervan te verzekeren dat zijn muziek perfect elke scène-wisseling en elke sfeer zal versterken. Wanneer hij de partituur opneemt, zit het orkest voor een groot scherm waarop de film vertoont wordt, zodat hij de muziek synchroon met de beelden kan dirigeren". Bij E.T. is Williams van dit principe echter afgeweken. Spielberg zegt hierover: "In het geval van E.T. vroeg John om hem het thema te laten vertolken zonder daarbij zeer strikt rekening te houden met de gemonteerde film. De filmprojector werd gestopt en John dirigeerde het thema van E.T. en legde in de muziek de diepste gevoelens uit zijn hart. Dit werkte zo goed dat we de laatste scène mee terug namen naar de montageruimte, waar we de beelden aanpasten aan de muziekvertolking van John." Met de muziek voor de film E.T. won John Williams zijn vierde Academy Award. De hieraan voorafgaande Academy Awards won hij met Fiddler on the roof (1971), Jaws (1975) en Star Wars (1977).



Programma's  Solisten
Recensies  Toelichtingen
door Geertje Kramer
© 1999 VHV Media Groep | Philips Symfonie Orkest, Eindhoven.