Toelichtingen
Williams - Star Wars Episode 1
PSO Toelichtingen archief
Archief | Gespeelde programma's | Biografieën solisten | Gespeelde werken | Recensies
Jan/Feb 2000

John Williams

Star Wars Episode 1: The Phantom Menace

In de jaren 1977 tot 1983 onstond de Star Wars trilogie bestaande uit de films Star Wars (1977), The Empire Strikes Back (1980) en Return of the Jedi (1983). Jaren later kwam in 1999 opnieuw een Star Wars film uit: Episode I The Phantom Menace. Het verhaal dat in deze laatste film verteld wordt, gaat vooraf aan de drie films die rond 1980 ontonden. De komende jaren wil regisseur George Lucas wijden aan het maken van in ieder geval nog twee Star Wars films, de twee delen die de geschiedenis vertellen tussen Episode I en Star Wars.

Over de muziek van Episode I The Phantom Menace zei Lucas het volgende: "Ik hou ervan om Star Wars te zien als stomme films, films waarbij het verhaal visueel en door middel van de muziek wordt 'verteld'. John Williams' muzikale talent lukte het volledig om deze visie waar te maken. Zijn briljante partituren brachten de originele Star Wars trilogie op een voor mij onwaarschijnlijk geachte manier tot leven. Johns verbazingwekkende succes maakte het componeren van Episode I tot een ontmoedigende taak. Weg waren talloze karakters en situaties die zijn muziek nu oproept. In Episode I is er geen Luke Skywalker, geen Princess Leia, geen Han Solo, geen boos-aardig keizerrijk en zelfs Darth Vader is een onschuldig klein jongetje. John moest opnieuw de thema's vorm-geven en een soort vertrouwd muzikaal heelal creŽren. En hij moest doordringen tot het nieuwe emotionele terrein van Episode I. Zijn muziek moest helpen bij het vertellen van het verhaal van een pacifistische koningin die geconfronteerd wordt met de noodzaak van strijd om haar volk te laten overleven, van een moeder die haar zoon moet opgeven zodat hij zijn ware mogelijkheden zal bereiken, en de deugdzame Jedi die geconfronteerd worden met de opkomst van een onvoorstelbaar kwaad. Opnieuw heeft John mijn verwachtingen overtroffen en een overvloedige, rijke, verhalende en zinderende partituur geschreven. Elke fan van Star Wars - en van grootse muziek - is in zijn ban."

Toen ik onlangs de muziek van Star Wars: Episode I The Phantom Menace met het London Symphony Orchestra opnam, deed het me veel plezier een dozijn orkestleden te zien die ook meegewerkt hadden aan de originele soundtrack uit 1977. Tijdens de eerste pauze sprak een aantal jonge musici me aan en vertelden dat zij als kind de film Star Wars hadden gezien en gehoord en meteen daarna hadden besloten muziek te willen studeren met als doel in het London Symphony Orchestra te gaan spelen.

Zoals u zich kunt voorstellen, ontroerde me dit zeer omdat ik al eerder had opgemerkt dat veel zesjarigen in ons land, die, terwijl ze nog niet geboren waren toen de originele Star Wars films uitkwamen, tůch het verhaal, de karakters en de muziek van de drie eerdere films kenden.

Het lijkt erop dat George Lucas een echt generatie-overstijgend fenomeen heeft gecreŽerd. Hij heeft in feite een mythologische wereld geschapen, vol sterke verhalen, magische schepsels en exotische plaatsen, die een permanente plaats in de eigentijdse cultuur van de hele wereld hebben veroverd, en het is mijn aanhoudende grote privilege om hem bij zijn unieke creatieve reis te begeleiden.

John Williams, componist



Programma's  Solisten
Recensies  Toelichtingen
door Geertje Kramer
© 2000 VHV Media Groep | Philips Symfonie Orkest, Eindhoven.