PSO Toelichtingen archief |
Aram Iljitsj Katsjatoerian (1903-1978)De carrière van Katsjatoerian verschilt in menig opzicht van die van bijvoorbeeld Prokofjev, Kabalevsky of Sjostakovitsj. Pas op 19-jarige leeftijd kwam Katsjatoerians muzikale hoogbegaafdheid naar voren. Vanaf dat moment ging hij zich in muziek verdiepen en leerde zo in korte tijd de muziek van onder andere Bach, Beethoven, Ravel, Glinka en Kabalevsky kennen. Alles was even nieuw voor hem. In enkele jaren maakte hij zich een grondige basiskennis van de muziek eigen. Na twee jaar cello gespeeld te hebben werd hij toegelaten tot de compositieklas van het conservatorium te Moskou en begon hij zijn loopbaan als componist. Het stuk Masquerade (1941) heeft Katsjatoerian oorspronkelijk geschreven als toneelmuziek bij het gelijknamige toneelstuk van Lermontov. Deze muziek heeft hij, net als de muziek van de balletten Gayaneh en Spartakus, later tot suites voor orkest bewerkt. De Maskerade Suite bestaat uit vijf delen: Wals, Nocturne, Mazurka, Romance en Galop. De Philips Orkest Vereniging heeft uit deze vijf delen echter een selectie gemaakt en zal er drie ten gehore brengen. In de wals wordt de hartstochtelijke maar toch elegante beweging gedragen door een meeslepende melodie waarin zangerige tegenstemmen de boventoon voeren. In de romance speelt het begrip verleiding een grote rol, wat dan ook duidelijk in de melodielijnen naar voren komt. De galop met snijdende dissonanten en stampende ritmes besluit deze suite op groteske wijze. |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |