Toelichtingen
Dvorák - Symfonie Nr. 7
PSO Toelichtingen archief
Archief | Gespeelde programma's | Biografieën solisten | Gespeelde werken | Recensies
Jan/Maart 1963 | Mei 1980 | Mei/Juni 1992

Antonin Dvorák (1841-1904)

Symfonie Nr. 7 in d kleine terts Opus 70
1. Allegro maestoso
2. Poco adagio
3. Scherzo
4. Finale - Allegro

Toen de Duitse dirigent Hans von Bülow (1830-1894) over Dvorák schreef dat hij de op Brahms na meest door God begenadigde toondichter uit die tijd was, had hij daarbij vooral Dvoráks symfonische oeuvre voor ogen. Juist de symfonische werken van Dvorák tonen in hoge mate de spontaniteit van de componist. De talrijke melodische en ritmische invallen zijn de twee grootste krachten van Dvoráks symfonische werken.

Ook in de 7e symfonie van Dvorák zijn deze krachten prominent aanwezig. De componist schrijft melodieën en hanteert ritmes op zo'n complexe manier waardoor ze in deze symfonie, meer dan in zijn andere, duidelijk op de voorgrond treden. Deze 7e symfonie onderscheidt zich nog op meer gebieden van de andere symfonieën. Dvorák maakt veel minder gebruik van volksliedthema's dan in de andere symfonieën waardoor het karakter van deze symfonie minder luchthartig en oppervlakkig is en juist eerder sombere hartstocht vertoont. Alleen in het derde deel, het Scherzo, komt de Tsjechische volksmuziek sterk naar voren doordat Dvorák hier gebruikt maakt van de Tsjechische dans Furiant.

Dvorák schreef de 7e symfonie in de korte periode van december 1884 tot maart 1885. In 1884 had hij een bezoek aan Engeland gebracht en was tot erelid van de Londense Philharmonic Society benoemd. Hij werd daarbij dringend gevraagd om een nieuwe symfonie te schrijven die in Londen onder leiding van de componist in première kon gaan. Dvorák was zich sterk bewust van de eer die hem met dit verzoek werd bewezen en besloot een symfonie te schrijven die al zijn eerdere werken uit dit genre zou overtreffen.

Niet alleen het verzoek om een nieuwe werk heeft Dvorák aangezet tot het schrijven van deze symfonie. Van grote invloed op de componist is een uitvoering van de 3e symfonie van Brahms geweest, die hij begin 1884 in Berlijn had gehoord. De eerste onmoeting met Brahms die uit 1877 dateert, is van grote invloed op het componeren Dvorák geweest. Brahms heeft namelijk de uitgever Simrock warm gemaakt voor de werken van Dvorák zodat deze uitgegeven konden worden. De vriendschap met Brahms en de diepe indruk die de 3e symfonie van deze componist op Dvorák heeft gemaakt, heeft zijn sporen in de Dvoráks 7e symfonie nagelaten.

Dvorák had met zijn 7e symfonie groot succes. Na de première in Londen werd het werk al snel in heel Europa op het programma gezet. Met de komst van Dvoráks meesterlijke 9e symfonie 'Uit de Nieuwe Wereld' is deze 7e symfonie steeds meer op de achtergrond geraakt.



Programma's  Solisten
Recensies  Toelichtingen
door Geertje Kramer
© 2000 VHV Media Groep | Philips Symfonie Orkest, Eindhoven.